Behandelmethoden

fysiotherapie

Snel op de fiets een boodschap halen, soepel door het verkeer manoeuvreren, fietsen, lopen en bukken. Daar denkt u eigenlijk niet bij na tot het moment dat u last krijgt van pijn bij het bewegen. Herkenbaar? Fysiotherapie helpt u te (blijven) bewegen.  Er zal een keuze worden gemaakt uit diverse vormen van oefentherapie, klassieke massage en fysiotechniek.

acupunctuur

Wat is acupunctuur?

De bekendste vorm van acupunctuur is de behandeling met dunne naalden. Hierbij worden de naalden op acupunctuurpunten in uw lichaam geplaatst. Deze punten bevinden zich op meridianen. Meridianen zijn kanalen in het lichaam waarlangs de energie circuleert. Door de manier van aanbrengen van de naald, wordt de energiestroom van die meridiaan beïnvloed. Zo reguleren de energiestromen in uw lichaam, waardoor een betere doorstroom van energie ontstaat, een energieblokkade verdwijnt, de hoeveelheid energie toeneemt of verplaatst wordt naar een gebied dat te weinig heeft en de kwaliteit van de energie verbetert.

Hoe kan acupunctuur u helpen?

Acupunctuur stimuleert het zelfgenezend vermogen van het lichaam en brengt de lichaamsfuncties in balans door de energiehuishouding te reguleren.  Acupunctuur is voor veel klachten een geschikte therapie. Er zijn aandoeningen, zoals kanker, chronische ziekten of anatomische afwijkingen, waarbij acupunctuur het probleem niet verhelpt, maar wel symptomen als pijn en vermoeidheid vermindert of wegneemt. Na een operatie of bij (blijvend) letsel na een ongeval biedt acupunctuur verlichting en leidt het tot een beter herstel. Ook bij stoppen met roken kan het uitstekende ondersteuning bieden.

Tijdens de behandeling gaat de energie in uw lichaam weer stromen. Dit merkt u aan een licht tintelend of juist een zwaar gevoel rondom de naalden. Soms straalt het gevoel uit langs de meridiaan. Dit gevoel wordt DeQi genoemd en duurt maar even. Het inbrengen van de dunne naalden is niet pijnlijk.

In mijn praktijk wordt bij de acupunctuurbehandeling een keuze of combinatie gemaakt uit diverse tradities.

• Klassieke acupunctuur
  • Ooracupunctuur
  • De nieuwe en revolutionaire Distal Needling Acupuncture (DNA) volgens de Amerikaan Robert Doane. Deze leidt naar een verrassend snelle oplossing van alle soorten pijn, chronisch of acuut.
  • Al met al een zeer breed indicatiegebied. Informeer gerust en vrijblijvend.

Manuele therapie marsman en Methode Mulligan

Manuele Therapie Marsman (MTM) is een specifieke onderzoeks- en behandelmethode gericht op het (herstel van het) ongestoord functioneren van de wervelkolom en het bekken. De therapie bestaat uit het opheffen van onbalans door middel van een subtiele en gerichte mobilisering. Zo komt u weer  tot een voor u zo gunstig mogelijke houding en manier van bewegen.

Bij toepassing van de methode Mulligan heeft u als patiënt een meer actieve rol in de behandeling in plaats van een passieve. Door een combinatie van manuele technieken en bewegingstherapie is het mogelijk om vrijwel pijnvrij te behandelen. Tevens zullen revalidatieprocessen door deze therapievorm versneld kunnen worden.

DRy needling

Een methode om met naalden de zogenaamde 'triggerpoints' ofwel pijnlijke plaatsen in het lichaam te behandelen en zodoende ontspanning en pijndemping te bereiken. Misschien wat verwarrend, maar dry needling is geen acupunctuur. Het betreft een manier om een triggerpoint te behandelen waarbij de behandelaar, die geen acupuncturist hoeft te zijn, gebruik maakt van een acupunctuurnaald.

Medical taping

Een tapemethode die gericht is op de natuurlijke herstelprocessen van het neurologische en circulatoire systeem en op de ondersteuning van de spieren. Er wordt gebruik gemaakt van elastische tapes in meerdere kleuren.

Voor sporters en niet-sporters.